3 viktige grep for å engasjere kunden med lyd

I dagens fragmenterte medieunivers hører vi mye om hvordan man best kan koble seg til og engasjere seg med, forbrukere på tvers av TV, digitale og mobile plattformer. Men hva med en av de første, fortsatt kraftige, kommunikasjonsformene: LYD

Forbrukere har flere muligheter enn noen gang før til å lytte til lydunderholdning takket være nye teknologier som utvider det soniske landskapet. Det er ikke overraskende å høre at lydforbruket har økt og at annonsører søker måter å utnytte denne plattformen i sine kampanjer.

  -Her er 3 av våre viktigste grep for å engasjere kundene med lyd!

1. Sterkere lydelementer

For å bygge opp oppmerksomheten med lyd må du forberede lydelementene dine. Lydelementer inkluderer merkenavnet, jinglen eller budskapet du ønsker å formidle i lydreklamen din. Budskapet må være kort og konsist og med ett klart call-to-action element (hva vil du lytterne skal gjøre). Merkevarenavnet burde nevnes både 1 og 2 ganger, for å sikre repetisjon og knytte budskapet tilbake til merkevaren. En sterk og gjenkjennelig jingle vil kunne bidra til å sikre at merkevarens lydelementer aktiveres og styrkes ved å skape opplevelser som sammenfaller på tvers av andre medier.

– Når man skal skape oppmerksomhet er det fort gjort å ønske å kommunisere ALT merkevaren din har å tilby. Vi råder alltid våre kunder om å bestemme seg for et eller to hovedbudskap, som er lett å oppfatte og som tiltrekker kunden. Når du markedsfører med lydreklame på kjøpesenter må vi huske at kundene beveger seg fritt i fellesarealene på kjøpesenteret, og at du kun har få sekunder på å fange oppmerksomheten, sier Tom Blomberg, Daglig leder i Lydbox AS

I over 30 år har Tom jobbet med radio, lyd og markedsføring. I dag er han daglig leder i Lydbox AS. 

– For å si det enkelt så er en stor del av min visjon å få frem verdien av lyd og lydreklame. Markedsføring ved hjelp av lyd er faktisk ganske kult. Lyd gir så mange muligheter!

2. Aktivere minner med lyd

Å bruke lyd for å aktivere sterke minner, fungerer på samme måte som når vi minnes våre visuelle opplevelser. Vi har alle tidligere erfaringer og daglige opplevelser knyttet til lyd. Basert på disse opplevelsene utvikler vi et nettverk av assosiasjoner, som hjernen vår henter opp igjen i ulike situasjoner.

 

Lydreklamer som bruker dette “nettverket av assosiasjoner“, vil kunne engasjere kundene med sterke lydopplevelser.  Det er mange måter å gjøre dette på, men en vanlig måte er å bruke kjente eller særegne lydkulisser som en del av lydreklamen. For eksempel; hvis du ønsker å reklamere for et nydelig kjøkkenservise, kan det være gunstig å skape en lydopplevelse rundt lydeffekter av et glass som klirrer. . Slik kan du strategisk lage lydprofiler av budskapet ditt, med ulike lydeffekter som bygger på emosjonelle erfaringene som målgruppen din har. 

3. Engasjerende kundeopplevelse

Vi vet alle at belysning, interiørdesign og plassering av produkter spiller en rolle i å forme hvordan vi vurderer, handler og kjøper hver eneste dag, men enten vi innser det eller ikke, kan lyd og musikk dramatisk endre måten vi tolker rommet på.

 

Å matche personligheten til bedriften din med riktig musikk kan skape en identitet for merkevaren din, men det er ingen enkel oppgave. Å kontekstualisere kundeopplevelsen inn i en lydreise, vil kunne dekorere et rom med historien din i lyd. Det vil være viktig å introduserer en tilpasset musikkprofil, som forsterker tidligere forestillinger og forventninger om merkevaren din.

– Å skape en engasjerende lydopplevelser for besøkende på kjøpesenter, handler i stor grad om å treffe besøkende når de er og handler. Vårt utgangspunkt er at besøkende er allerede klar for en handel. Når vi i tillegg vet at 65% av alle «in-store» promosjoner, tilbud og avslag på kjøpesenter driver til impulshandel, kan vi skape engasjerende lydopplevelser som motiverer til handling, sier Tom Blomberg.

Kom i gang med din lydopplevelse!

Er du interessert i å skape en lydopplevelse i ditt lokale eller utvikle en sterk lydopplevelse for din butikk?

Ta kontakt!
Ta kontakt med oss for å mer informasjon om hvordan merkevaren din best kan synes på kjøpesenteret