Finnes det noe mer ikonisk enn julehandelen? Opplevelsen, stemningen og tradisjonen. En kjøpeglede og givervilje man kun ser en gang i året. Det begynner å nærme seg desember, kundene begynner å gjøre seg klare. Spørsmålet er om merkevaren din er det?
Juletiden er vanligvis en høysesong for salg og hvor viktig det er å skape verdi for kundene. Julehandelen er en påminner om hvor viktig opplevelser, å skape minner med venner og familie og behovet for å feire kulturelle og religiøse tradisjoner er sammen med menneskene som betyr aller mest.
I en tid hvor konkurransen er råtøff, forbrukermønstrene endrer seg og høye rente-/ strømpriser påvirker stramme budsjetter – er det en rekke suksesskriterier som kan bli viktig for å bygge kundelojalitet i julen og fange ekstra oppmerksomhet.
HUSK Å DEKORER MED LYD
Det er mange måter å invitere julen inn i sitt lokale. Målet er å skape noe som bygger kundeopplevelsen og julestemningen. En verdi som gir kundene lyst til å bli lenger, men også handle mer. Det er noe spesielt med å dekorer lokalet med lyd. Den varme følelsen som kommer over kunder, i det man hører nostalgien av de kjente og kjære juleklassikerne. Lyden som som skaper stemningen og inviterer kundene inn for å se seg rundt.
Å være kreativ for å drive til meningsfulle opplevelser er ikke alltid like enkelt. Som forhandler vil det utvilsomt være vanskelig å identifisere alle de riktige suksesskriteriene som skaper en vellykket julehandel, både for deg, dine kunder og ansatte.
For å gjøre ting litt enklere, så har salgssjef Pål Martin, komponert tre viktige tips for hvordan man skaper en vellykket julehandel med fokus på lyd. «Forhåpentligvis kan disse tipsene bidra til å skape verdi for dine kunder og ansatte, skape gode kundeopplevelser og nye måter for folk å engasjere seg i med din merkevare på… Som de kanskje ikke har opplevd før»;
En undersøkelse gjort av Mckinsey finner at forbrukerne ikke vil nøle med å handle andre steder hvis de ikke finner produktene de leter etter. Flere forbrukere har som hensikt å begynne julehandelen tidligere enn før, og har mindre tålmodighet til å vente på at utsolgte varer skal fylles opp. Dette gjør at forhandlere må konkurrere hardere om kundene og forbrukerlojaliteten. Forhandlere bør derfor begynne markedsføringen på kjøpsenteret tidlig!
2. Vær kreativ for å drive meningsfull opplevelser
Lyd får oss til å føle. Det er også hva alle merkevarer ønsker også, så hvorfor ikke bruke det? Skap et budskap som trekker frem følelsen av hjemmekos, pepperkakebaking og julegaveinnpakkning. Relater til kunden, ved å få dem til å føle! Her er lyd ekstremt viktig. De kjente og kjære låtene, korsang og lyden av julenissen vekker både umiddelbare og sterke relasjoner og følelser.
3. Juletiden er også for de ansatte
Det er sesongen for å ta vare på de fantastiske ansatte. Julehandelen er en stressende tid med høyt tempo. Skap en lydopplevelse som engasjerer, gleder og motiverer ansatte, når ting står på som fullt. Vårt råd er musikk spillelister med de kjente og kjære låtene og skaper den perfekte atmosfæren. Troen er at fornøyde ansatte, er fornøyde kunder.
Pål Martin, Salgssjef
Pål Martin er salgssjef hos Lydbox, og har ansvaret for å skape fantastiske lydopplevelser sammen med våre kunder. Han har en bachelor i økonomi og administrasjon, med fordypning markedsføring og merkevarebygging, fra HINN. I tillegg til årsstudiet Nyskaping og kommersialisering, som er en del av Executive Master of Management programmet hos BI.
– Lydbox jobber mye med å levere mest mulig lydverdi til våre kunder og deres besøkende. Spesielt til jul!
Har du ikke tenkt på hvordan lyden påvirker dine kunders opplevelse av merkevaren ennå? Vi ønsker å oppfordre deg til å ta kontakt med oss, for en prat for å snakke om hvordan vi kan dekorere til julefeiringen med lyd. Pål Martin og vårt team av lydspesialister kan foreslå løsninger og ideer for å fylle enhver plass med lyd, i butikken – så vel som utenfor. Vi samarbeider med 63 kjøpesentre og 2900 butikker i Norge. Dette utgjør en total rekkevidde på 2 millioner lyttere hver uke i desember.
Ønsker du lyd til jul?
Lydbox er eksperter på lydopplevelser. Møt en av våre lyddesignere og bli bedre kjent med hvordan lyd kan dekorere din merkevare.