Kjøpesentre har lenge vært et ideelt sted for markedsførere å vise frem sine produkter og tjenester til potensielle kunder. Men med økningen av netthandel og endret forbrukeradferd har markedsføring på kjøpesentre blitt stadig mer utfordrende. Støyen, folkemengdene og konstante distraksjoner gjør det vanskelig for merkevarer å skille seg ut og fange oppmerksomheten til kunder.
Heldigvis har lydreklame på kjøpesentre dukket opp som en effektiv løsning for å møte disse utfordringene. Ved å utnytte lyd kan merkevarer skape en unik og engasjerende opplevelse som bryter gjennom støyet og fanger oppmerksomheten til besøkende. I dette blogginnlegget vil vi utforske hvordan lydannonser er en “Game-changer” til å løse vanlige markedsføringsutfordringer i kjøpesentre og hjelpe merkevarer å få kontakt med målgruppen sin på en meningsfull måte
Hva er utfordringene?
Markedsførere av merkevarer på kjøpesentre står overfor en rekke utfordringer. Du har en detaljhandel som fortsetter utviklingen av digitale kundereiser, kjøpesentre som prøver tilpasse seg med et større fokus på “destinasjon shopping” og økende kostnader som stjeler “leke pengene”, som egentlig skulle bli brukt på markedsføring.
Som markedsfører opplever du også at kjøpesentrene er et svært konkurransepreget miljø. Det er mange butikker som kniver om plassen. Merkevarer, butikker og kjeder samlet i ett og samme bygg, fordelt over en av tjue korridorer og i forvirrende etasjer. Dette gjør det vanskelig å skille seg ut fra konkurrentene. Vi ser ofte butikker som leier lokalene plassert til høyre for parkeringshuset, i 4. etasje, tredje korridor til høyre. “Der ingen skulle tru at nokon kunne bu”. Da blir det vanskelig å være synlig!
Samtidig midt oppi alt dette, eksisterer det en redsel for markedsføring blant noen av butikkene. Vi hører om aktører som ikke ønsker å bruke markedsbudsjettet for å tiltrekke seg nye potensielle kunder til senteret, i frykt for at det skal gi handelen til konkurrenten. Ett null-sum-spill hvor de med markedsbudsjett ikke bruker det og alle involverte taper.
Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men de markedsførerne som har muligheten til å kommuniserer på kjøpesentre må lage overbevisende og iøynefallende kampanjer, som gir ganske lite betenkningstid. For besøkende har et sted å være.
En kjent, men mindre forstått markedskanal som har potensialet til å engasjere og motivere enhver besøkende. Sanseapparatet vi ikke kan skru av. Til og med bretting av øreflippene fungerer ikke. Nemlig hørselen vår.
Kraften til lyd ligger i dens evne til å skape en unik merkevareinteraksjon med kundene på kjøpesenter. Når det gjøres riktig, kan det bidra til å skille en merkevare fra konkurrentene og skape en minneverdig opplevelse som tiltrekker besøkende til ditt utsalgsted. Det kan også bidra til å skape en emosjonell forbindelse med kunder, noe som gjør det mer sannsynlig at de kommer tilbake og anbefaler merkevaren til andre.
Lyd på kjøpesenter, rettere sagt lydannonser, kan faktisk ikke bare bidra til å løse utfordrende markedsføring på kjøpesenter, men også skape opplevelser som gir resultater. Kjøpesentrene i Norge tiltrekker besøkende hver uke, enten på jakt etter opplevelser, en god handel, tidsfordriv eller sosiale sammenkomster. Shoppere er i et dynamisk miljø, hvor alle behov forenes og tilfredsstilles på samme plass. Markedsføring, salg og kommunikasjon på kjøpesenter har et stort potensial, en enorm rekkevidde og få konkurrerende annonsører. Det må bare gjøres riktig.
For lydannonser på kjøpsenter kan nemlig ta mange ulike former. Fra korte og fengende jingler til informative produktbeskrivelser eller lydopplevelser som skaper spenning og engasjement sammen med budskapet. Lydopplevelsene kringkastes over hele kjøpesenteret, til spesifikke tidspunkter hver time, gjennom høyttaleranlegget i fellesarealet. Her har du muligheten til å skape minneverdige og oppslukende opplevelser, som bryter gjennom den naturlige lydbarrieren og fanger oppmerksomhet. Som markedsfører har du muligheten til å skjære gjennom distraksjonene og engasjere sansene til potensielle kunder, som er bare noen få meter unna butikken eller merkevaren din.
Men for å være effektive, må lydreklamer utformes med de unike egenskapene til kjøpesentre i tankene. De må for eksempel være oppsiktsvekkende, konsise og målrettede mot bestemte grupper eller individer. Her kommer 5 viktige måter lydannonser bidrar med å løse utfordrende markedsføring på kjøpesenter.
Fange oppmerksomheten med en minneverdig opplevelse: En godt designet lydannonse kan være minneverdig og gjøre et varig inntrykk på kunder, noe som øker sannsynligheten for at de vil huske merket eller produktet som annonseres. Dette gjør at neste gang besøkende går forbi ditt utsalgsted, forblir du top-of-mind og har muligheten til å tiltrekker riktig person inn i butikken.
Markedsfør tidsbegrensede tilbud: Lydreklamer kan brukes til å promotere tidssensitive tilbud og salgsfremmende kampanjer. Utform budskapet med fokus på positive fordeler, som gir en følelse av at det haster og oppmuntrer til å foreta et kjøp. Kunden er hos deg nå!
Unngå frykt for å miste potensielle kunder til konkurrenter: I motsetning til andre markedsføringskanaler, er lydannonser skreddersydd til besøkende som allerede er på kjøpesenteret, og beveger seg rundt i fellesarealene. Du trenger ikke å bekymre deg for at målgruppen konsumerer ditt innhold lørdag kveld på sofaen. Med et godt lydbilde og et resonerende budskap trenger du kun å tiltrekke besøkende noen få meter.
Nå et bredere publikum: Lydreklamer kan nå et bredere publikum enn tradisjonelle annonseringsmetoder på kjøpesenter. Lyd er ikke avhengig av at besøkende ser din visuelle reklame plakat. Dette medfører at du treffer og bygger merkevare til både uinteresserte besøkende, potensielt interesserte kunder og kunder med et godt forhold til deg fra før av.
Kostnadseffektiv markedsføring: Lydreklame kan være en kostnadseffektiv annonseringsmetode. Lydbox er skreddersydd for mindre bedrifter som kanskje ikke har budsjett for andre typer annonsering eller større bedrifter som ønsker rekkevidde over hele landet. Lydbox samarbeider i dag med over 60 kjøpesentre, i hele Norge. Vi finner alltid en pris du kan være fornøyd med.
Samlet sett kan lyd på kjøpesentre være en effektiv måte å kutte gjennom støyet og nå frem til kunder. Dette gjør lydannonser til et verdifullt verktøy for markedsførere som ønsker å markedsføre sine produkter eller tjenester i et “overfylt” og “konkurransepreget” miljø. Lydannonser kan løse utfordrende problemer med markedsføring på kjøpesenter, som både skaper resultater og gode opplevelser for besøkende. Det er en “Game-changer” om jeg får si det selv.
Ønsker du en lydannonse?
Lydbox er eksperter på lydopplevelser på kjøpesenter og varehus. Møt en av våre lyddesignere og bli bedre kjent med hvordan du kan skape din egen annonse.