Hva med musikkens tempo?

Visste du at musikken som blir spilt i kundelokaler påvirker hvor fort besøkende beveger seg? 

Hva slags musikk som spilles i kundelokaler påvirker til stor grad bevegelseshastigheten og shoppingmønsteret til besøkende. Ikke bare er type musikk av betydning, men tempoet på musikken er også avgjørende.

Har du lagt merke til at det gjene spilles veldig forskjellig musikk i ulike lokaler? Hos en kafé hvor gjestene normalt sett stikker innom for en rask kaffekopp, vil du legge merke til at musikken er noe helt annet enn musikken du hører hos en restaurant hvor gjestene tilbringer flere timer.

Hos klesbutikken hvor målgruppen er tenåringer og mennesker i tjueårene, spilles det annen musikk enn på møbelforretningen som har flest besøkende over 35 år. Og hva med museumsmusikk? Helt annerledes igjen!

Les om hvordan du kan skape lyden av egen merkevare, ved å bruke musikk strategisk.

Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene, selv om vi alle liker ulik musikk og ulike sjangere. 

I et studie fra 1982 (Milliman) ble det kjent at fantastiske 34% av de besøkende på et supermarked brukte mer tid i lokalene når det ble spilt musikk, med en økt omsetning som hovedargumentet for å implementere musikk i kundelokaler. Siden den gang er det gjort uttallige undersøkelser på temaet, og det er blant annet enighet om at bakgrunnsmusikk bør være nettopp det i de fleste tilfeller; i bakgrunnen. Og gjerne i form av ukjent musikk! Dette ble i 2000 bekreftet (Yalch and Spangenberg), hvor de i analyser bekrefter at musikk gjør at besøkende blir lenger, men at ugjenkjenbar musikk er enda mer effektivt enn gjenkjenbar musikk. Med andre ord må ikke musikken oppleves som distraherende.

Det viser seg at klassisk musikk gjør oss villige til å bruke mer penger for eksempel ved et restaurantbesøk, og at andre sjangre som for eksempel jazz og elektronisk chillout har samme effekt.

Milliman sine undersøkeler viser også at tempoet på musikken er av betydning. Vi beveger oss rett og slett roligere når det spilles musikk med et rolig tempo, og vice versa. Konklusjonen er derfor at man kan styre tiden besøkende tilbringer på en restaurant, i en butikk eller på et museum ved å ha en strategisk tilnærming til musikk.

Kort oppsummert kan man si at sjanger er av betydning, men at også gjenkjenbarhet, tempo og volum er viktig å tenke på. Er det ønskelig med besøkende som blir lenge anbefales det rolig musikk med lavt volum. Ønsker man imidlertid kunder som beveger seg raskere eller besøker lokalene i en kortere periode, som for eksempel i en kaffebar uten sitteplasser, kan det anbefales musikk med raskere tempo og noe høyere volum.

Her kan du lese om forskjellen på lisensinkludert musikk og Tono/Gramo lisens.

Ønsker du mer informasjon om bruk av musikk i dine kundelokaler? Ta gjerne kontakt med oss på lydbox@lydbox.no, så kan vi hjelpe deg videre.

This entry was posted in Ukategorisert. Bookmark the permalink.